Hír Interjú Kritika Riport

2014. február 05. 05:57, exruhatáros

Marslakó a műtőasztalon

Egy Karinthy-műveket színpadra állító előadást nehéz elrontani - sikerült.

DSC 3488 resize
Fotó: Dóka Attila / Amdala.hu

Karinthy Frigyes a huszadik század talán legsokoldalúbb magyar szerzője. Legismertebb humoros írásai mellett filozofikus és szatirikus regényeket írt, sci-fit, utópiát, a férfi-nő kapcsolatot boncolgató műveket, színdarabokat, széleskörű természettudományos ismeretekkel bírt, követte kora lélektani felfedezéseit, irodalmi paródiái szinte önálló műértelmezésnek tekinthetők, fordításai gyakran szellemesebbek, mint az eredeti mű, krokik, tárcák, humoreszkek tömegét firkantotta le, de még a kávéházi asztal mellett elsütött nyelvi játékai is kötetet töltenek. A Magyar Színház új bemutatója ezt a sokszínű életművet próbálja meg belegyömöszölni kilencvenöt percbe. Emészthetetlen kotyvalék lesz a végeredmény.

Utazás a koponyám körül, hangzik a cím. Laboda Kornél az író agyműtétjét feldolgozó kisregényt használta keretül, ebbe illeszkedik második kerettörténetként a Karinthy gyermekkorában írt bájos sci-fi, az Utazás a Merkúrba. Versek, novellák, paródiák, humoros jelenetek, sci-fi, szatíra és lélektan, Karinthy nőgyűlölete, magánélete, feleségével folytatott harcai, barátsága Kosztolányival, nyelvi játékok és a halandzsa, agyműtét és önreflexió az alkotásra – van itt minden, mint a búcsúban. Ezt mind eljátsszák, a hat szereplő lényegül át főleg esőköpenyek segítségével, a kétperces váltások követhetetlenek. Ülünk a New York Kávéházban, de egyszer csak betolnak egy műtőasztalt, a következő pillanatban a két felfedező már a Merkúron bolyong. Az ott talált marslakó lény Böhm Arankává, Karinthy házsártos feleségéve változik, majd begurul egy pianínó és elénekelnek egy kuplét. Bereczki Csilla kaotikus rendezése nem ad fogódzókat, nem derül ki, mi volt a koncepciója a színpadra állítással. Legemlékezetesebb a gyerekkori sci-fi (paródia?) marad, jópofa írás egy tizenhárom évestől, de nem ez a főműve.

DSC 3381m resize
Fotó: Dóka Attila / Amdala.hu

A hat színész rohangászva és kiabálva próbálja meg a gyors alakváltásokat abszolválni, összesen harminchat kisebb-nagyobb szerepet játszanak el. Ezek mélysége, vagy inkább kidolgozatlansága különböző, a paródiahőstől a kabarétréfa alakjain át magáig az íróig. Ilyen körülmények között nehéz elmélyült alakítást nyújtani. Cserna Antal játssza Karinthyt, a tumorral, az asszonnyal és az alkotás kínjaival egyszerre küzdő írót, de nem tudja közel hozni. Ruttkay Laura a legkövethetőbb figura az előadásban, a végzet asszonya típusú kirakatbaba. Horváth Illés Brad Pitt modorában játssza a tudatalattit. A díszlet (Miareczky Edit) minimalista módon próbálja kiszolgálni ezt az őrületet, kórházi ágy, kávéházi asztal, pad, esernyő és műtőasztal, varrógép szerencsére nincs.

„Itt egy ember fejének a belsejébe láthatunk bele. Egy felbolydult társasházba, ahol a lakógyűlésen egyszerre kér szót minden lakó, és az összes felszólalás halálosan fontos és halaszthatatlan. És emberünk, aki szakmáját tekintve író, nekilát, hogy a lehetőségekhez képest rendet tegyen. S ha válaszokat nem is talál, de a sokféle kérdést igyekszik minél pontosabban és érzékletesebben megfogalmazni. Az előadás nem szigorúan vett „Utazás a koponyám körül” adaptáció. A kisregényt, mint a színpadi mű gerincét használjuk csupán, mint sorvezetőt és apropót, hogy betekinthessünk egy elképesztően gazdag és szórakoztató életműbe” – magyarázza a színlap. A szándék - Karinthy sokszínű életművének bemutatása – dicséretes, a végeredmény sajnos kaotikus. 

magyar színház

A bejegyzés trackback címe:

https://vanyabacsi.blog.hu/api/trackback/id/tr675798543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása