Hír Interjú Kritika Riport

2014. június 08. 14:56, catwalker

Mi nincs a POSZT-on?

A Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramja minden évben kritika tárgya. Idén mindkét színházi társaság holdudvara szóvá tette a válogatás hiányosságait, miközben épp a görcsös konszenzus-kereséstől lett ennyire érdektelen a műsor.

A politikai indulatok mentén zajló vitákon túl minket inkább az foglalkoztat, hogy mitől válna izgalmas színházi eseménnyé a POSZT, amely évek óta a délutáni matinék hangulatával és az éjszakába nyúló baráti kocsmázások élményével csábít. A fesztivál főszereplői mostanra a kísérő rendezvények lettek, maguk a beválogatott előadások mintha azokhoz asszisztálnának. Egyébként szuper, hogy van ez a profi körítés (a korábbi fesztiváligazgató, Jordán Tamás öröksége), de az eredeti vállalás, miszerint az elmúlt színházi évad legjobbjainak rendeznek seregszemlét Pécsett, csak nem jön össze. A legjobb persze szubjektív fogalom, minden egyes válogató csapat másként értelmezi, Sándor L. István kritikus és Császár Angela színésznő párosa a megszokottnál kevésbé ragaszkodott a legkézenfekvőbb nevekhez, viszont csupa olyan műre voksoltak, amelyek pécsi szerepeltetése a lehető legkisebb feszültséggel fog járni, azaz nem kockáztattak meg semmilyen balhét.

És akik kimaradtak:

Titkaink, Pintér Béla és Társulata: a szakmából és a rajongók közül egyaránt sokan felhördültek, hogy vajon milyen megfontolásból hagyták ki az évad talán legfontosabb bemutatóját: csak nem az ügynökkérdés kínos rendezetlensége miatt? Vagy hogy már a témafelvetés is politikai érdekeket sérthet? Pintér Béla bátor állásfoglalása nézők tömegeit vonzza a Szkénébe, mire Császár Angela frappánsan azt javasolta egy rádióbeszélgetésben, hogy legyen a kiemelt érdeklődés az előadás díja. Pintér társulata a korábbi sikerszéria után néhány éve lekerült az állandó meghívottak listájáról, a Titkainkkal ellenben eljutottak a temesvári TESZT-re és más külföldi fesztiválokra.

titkaink1.jpg

Johanna a máglyán, Nemzeti Színház: Paul Claudel és Arthur Honegger zenés misztériuma leginkább persze Vidnyányszky Attilának hiányzik Pécsről, de az kétségtelen, hogy a Johanna bemutatója kapcsán lett ismét beszédtéma a Nemzeti (vagy alapból a színház), azóta is gyakran cikkeznek róla, és miután megmérettették az első MITEM fesztiválon, szentpétervári vendégjátékra kapott meghívást. Hiába tetszett Császár Angelának a látványos produkció, technikailag nem volt megoldható a pécsi előadás, a koncertverziótól pedig maga a Nemzeti állt el, utólag mégis a válogatókat okolták a mellőzöttségért. A Nemzeti igazgatója szerint a Purcărete rendezte Ahogy tetszik (és nyilván az összes többi repertoárdarabjuk) is joggal képviselhetné az élmezőnyt, valamint a Magyar Teátrumi Társaság alulreprezentáltságát fájlalja.

Csillagos ég, Radnóti Színház: igaza van azoknak, akik szerint egyre kevesebb eredeti ötletet látni az újonnan született Mohácsi-darabokban, de ha valamit érdemes lenne kiemelni tőlük az elmúlt évadból, az vitán felül a Csillagos ég, avagy a nemzetközi sikerre való tekintet. Először is képesek voltak kihozni, amit csak lehetett a Radnóti társulatából (ehhez sem a Katonában, sem az Örkényben nem volt elég tehetségük), másrészt végre nem valamelyik ezerszer látott örök klasszikust boncolgatták tovább, hanem egy szabadon választott Goldoni-darabot gyúrtak át jelen idejűvé, és így végeredményben új mű született. Fontos teljesítményüket szalonképtelenné tette a Heti Válasz ominózus lejárató cikke az úgynevezett kampányszínházakról.

csillagos eg.jpg

A revizor, Vígszínház: a Bodó Viktor jegyezte revüszerű adaptáció annyira kiverte a biztosítékot egyeseknél, hogy hiába megy telt házakkal, hangos sikerrel, a POSZT közelébe sem engednék. Sok néző neheztel az aktuálpolitikai kiszólásokért és furcsállja a magyar színjátszás hagyományain gúnyolódó gegeket és idiótaságokat, de legalább ők sem a szokásos egykedvűséggel ballagnak a ruhatárhoz előadás után. A revizor felkavarta a kőszínházakban büdösödő állóvizet. És igen, bárcsak sikerült volna kevesebb direkt politizálással elérni ugyanezt!

revizor.jpg

Illaberek, Katona József Színház: a Katona idei húzódarabja. Sikerült megtalálni azt a könnyen tematizálható problémát, ami végre rólunk, magyar emberekről szól, amiben életkortól és társadalmi helyzettől függetlenül érintve vagyunk, és amire a mindennapjainkban is keressük a lehetséges megoldásokat. Itthon vagy külföldön vár ránk szebb jövő? Ha valamiről, hát erről kell íratni új magyar drámát. A Katonának második nekifutásra sikerült. A színészek improvizációiból összeállt jelenetek megidézik azt a világot, amelyben élünk, szembesítenek, dokumentálnak, ugyanakkor szórakoztatnak minket. Nem mellesleg, folyamatosan frissítik az előadás anyagát, ami igen ritka luxus a magyarországi színházakban.  

illaberek.jpg

011 Alkotócsoport előadásai: egy igazán tehetséges és szimpatikus fiatal csapat, a friss Titánium-díjas Radnai Márk vezette független társulás egyre izgalmasabb kísérleteket mutat be Budapest különféle színházi tereiben. Már az is beszédes, hogy a POSZT-tal párhuzamosan rendezik meg saját minifesztiváljukat, amit élő internetes közvetítésként akár otthonról is követhetünk (a technikai bravúrok iránti érdeklődés az egyik védjegyük). A Kutyaszorítóbban, majd a Meanwhile in Kansas után idén a Droszt és a Garzonpánik bemutatókkal álltak elő, népszerűségük egyre nyilvánvalóbb. Ezekről a tendenciákról és úgy általában a fiatal alkotókról nem igazán vesznek tudomást Pécsen.

Az idei válogatás legnagyobb erénye, hogy a versenyprogram része lett egy színházi nevelési előadás, A hosszabbik út, a Kerekasztal és a Szputnyik koprodukciója, Gigor Attila rendezése. Az ilyen szimbolikus erejű gesztusokból, az új formák, hangok felé nyitást bizonyítandó, lehetne sokkal több.

poszt nemzeti vígszínház katona józsef színház radnóti színház pinter bela 011 alkotócsoport sandor l istvan csaszar angela

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Kommentek