Hír Interjú Kritika Riport

2014. augusztus 16. 19:29, madainyer

A Mamma Mia győzött és mindent vitt

Az egykori Rockszínház két sztárja, Kováts Kriszta és Sasvári Sándor a kétkedőket is meggyőzték a Mamma Mia szegedi előadásán. A Madách Színház újabb véget nem érő sikerszériára számíthat.

mm3.jpg

Fotó: Madách Színház

A Mamma Mia! musicalt 15 éve mutatták be Londonban. Zenéjét és a régi számok új hangszerelését az ABBA férfitagjai, Benny Andersson és Björn Ulvaeus a prózai részt Catherine Johnson angol drámaírónő jegyzi. A 70-es évek világhírű svéd popcsapatának slágereire épülő zenés komédia a világ jelenleg talán legsikeresebb musicalje, Londonban 15 év után is telt házzal megy, de meghódította az összes kontinenst, lefordították vagy 15 nyelvre, több országban megdöntött minden rekordot.

A siker titka tulajdonképpen a Mamma Mia! esetében nem megfejthetetlen. Az ABBA kortalan, egyszerre retro és mégis modern, az egész világ számára ismert zenéivel eleve nehéz nagyon tévedni. De ha ehhez egy humorban gazdag és dramaturgiailag is tökéletesen felépített, könnyen befogadható és legfőképpen nagyon szerethető felnőtt mese – szerelemről, barátságról, öregedésről és arról, hogy az elszalasztott lehetőségeket soha sincs késő újra megragadni, – jár körítésként, a sikerhez már tényleg csak egy jó csapat kell.

A Mamma Mia! tulajdonképpen szembemegy a kor nagymusicaljeinek trendjével, sem a története, sem a színpadi megvalósítása nem extravagáns, nincsenek színpadi röptetések, misztikus lények, szemkápráztató vizuális effektek. Jó zene van meg jó sztori. Persze a látszólagos egyszerűség mögött is komoly munka áll a világszerte játszott, a West End bemutató rendezéséhez hű verzióban is.

mm4.jpg

Fotó: Madách Színház

A hazai musicaljátszás fellegvárának számító Madách Színház azonban nem egyszerűen csomagban vette a bombasikert. Az előadás non replica jogait szerezte meg, ami valami olyasmit jelent, hogy főzhetsz egy remek Újházy-tyúkhúslevest, és ehhez még tyúkhúst is használhatsz, de répát, zellert, petrezselymet, zöldborsót eszedbe ne jusson beletenni, mert akkor elfelejtheted az egészet. Viszont az íze, azaz a hatása, na az legyen ugyanolyan! Más eszközökkel, más színpadi megoldásokkal kell tehát a magyar közönségből kihozni azt a tomboló rajongást, aminek receptjét világszerte használják. És ha ez még nem lenne elég, akkor az eredendően a nyolc (na jó, tizenkét) szólistára és nem túl nagy tánckarra épülő szereplőgárdára építő előadást tedd fel az ország legnagyobb színpadára, a Szegedi Szabadtéri Játékokon.  

Szirtes Tamás rendezésében a magyar Mamma Mia parádésan teljesítette a feladatát. A péntek esti bemutató közönsége egyszerre láthatott professzionálisan előállított színházi terméket és kapott szerethető és nagyon is személyes élményt. A tyúkhúsleves tyúkhúsleves volt, de milyen!

Bátonyi György díszlete és Vízvárdi András animációi együtt teremtik meg a kis görög szigeten játszódó történet alaphangulatát, egymással tökéletes összhangban, látványos és szép kivitelben. A hatalmas teret egyes jeleneteknél ugyan megtöltik a Tihanyi Ákos által irányított táncosok, de gyakran a díszlet és a vetítéstechnika feladata marad, hogy az 1-2 szereplős számoknál, jeleneteknél se pihenjen meg a szem.

A történet szerint Donna (Kováts Kriszta), a független, egyedülálló anya kis szállodát működet egy apró görög szigeten. Az asszony épp 20 éves lánya, Sophie (Simon Boglárka) és Sky (Sánta László) esküvőjére készül és nem is sejti, hogy a fiatal lány a háta mögött meghívta azt a három férfit (Sam – Sasvári Sándor, Bill – Szerednyey Béla és Harry – Molnár László) az esküvőjére anyja múltjából, akik közül egy minden valószínűség szerint az apja lehet. A menyegzőre persze Donna is hív vendégeket, két régi barátnőjét, egykori társát a Donna és a Dinamók nevű rockbandából a plasztikai sebészek többszörösen jól elvált törzsvendégét Tanyát (Détár Enikő) és az önironikus nagyszájú Rosie-t (Sáfár Mónika)…

mm1.jpg

Fotó: Madách Színház

A hazai zenés színház fősodrába a szereppel visszatérő Kováts Kriszta (interjúnk vele itt) elegáns színpadi énjével az előadás elején nem teljesen kompatibilis a férj híján saját életében férfiszerepet is betöltő asszony alakja, a cselekmény előrehaladtával, amikor Donnából ismét előtör a nő, ez az érzésünk megszűnik. Amikor pedig az előadás csúcspontját jelentő The Winner Takes it All című slágert énekli, egyszerűen megadjuk magunkat és csak ámulunk, sőt meghajolunk azelőtt a drámai őserő előtt, ami Kováts Kriszta a Dóm tér minden szegletét betöltő hangjából árad. Nincs vita, ide ő kellett, és mennyire, hogy kellett. Győzött és mindent vitt.

A régen elmúlt ifjúkoruk iránt Donnával nosztalgiázó barátnőket, Tanyát és Rosie-t játszó Détár Enikő és Sáfár Mónika brillíroznak. Détár Enikő fürdik a karakteréhez tökéletesen illő szerepben, tánc, próza, ének, minden a helyén van, szerepéből, csak annyira esik ki, hogy lerí róla, mennyire élvezi. Sáfár Mónikának minden mozdulata, hangja, megszólalása remek. Az egykori naiva virtuóz karakterszínésszé érett az elmúlt években, hogy humora vagy hanga jobb, eldönthetetlen. Ziccerszerepében nem akad leütetlen poén számára. A West Enden sem lógna ki a sorból. Legfeljebb „felfelé”.

Sasvári Sándor nem szerepelt volna a listánkon, ha mi hívtunk volna színészeket a Mamma Mia szereplőválogatására. Hogy Szirtes Tamásén miért szerepelt, azt egészen tegnap estig nem igazán értettük meg. De a hozzánk hasonló kétkedőknek innen üzenjük, nekünk már nincs kérdésünk. Nem csak az évtizedek alatt meg nem kopó és kivételes hangi adottságaival, de hiteles színészi játékával és lelkiismeretes munkával feledtette velünk, hogy Sam Carmichaelt eddig nem egy szakállas, hosszú hajú sámánszerű férfiként képzeltük el. A csúcsfőszerepeken szocializálódott Sasvári mer kevés lenni, amikor az a feladat, hogy csak egy legyen a több közül, de amikor például a Knowing me, knowing you-t kell elénekelni, akkor robban, minket pedig ugyanaz a kellemes döbbenet száll meg, mint amikor egykori rockszínházi kolléganője, Kováts Kriszta viszi be hangjával a mélyütést minden szkeptikusnak.

Szerednyey Béla a Madách Színház vezető színészeként páratlan rutinnal bír a musical műfajában, Bill Austin szerepének megformálását azonban nem bízza csak erre. Karakterábrázolása pontos, jól énekel és fegyelmezetten táncol: nem korábbi érdemeivel dolgozik a sikerért, kivívja magának újra.  

Harry Bright szerepében Molnár László nagyszerű. Az egykori Musical Színház frontembere színpadi sokszínűségét igazolja ismét, Szirtes Tamás egy tehetséges alkotót és az egyik legkiválóbb musicalénekest hívta csapatába. A jelenleg „hontalan színházcsináló” az előadás talán legszerethetőbb figuráját hozza.

Az idősödő szerepekéhez képest kevésbé hálás, de nem kevésbé munkaigényes a fiatal karakterek megformálása.  Sophie-t Simon Boglárka kapta, szép énekhangjával, bájos színpadi személyiségével teljesített. Sky szerepében Sánta László látta el a feladatot. Rendben volt.

Az előadás egészéből érezhető, hogy hosszú próbaidőszak, aprólékos és kemény munka áll mögötte. A gépezet elementáris erővel és lendülettel forog, lazításnak, alibizésnek helye nincs. Tihanyi Ákos koreográfiái idézik, de nem másolják az eredetit, komoly érdeme, hogy nála nincs kibúvó, a főszereplőknek sincs könnyített lépéssor, együtt izzad szólista és kórista; csapattá érleli a szereplőket a mozgás.

mm2.jpg

Fotó: Madách Színház

A Mamma Mia slágereinek ismertsége angol nyelvterületen kívül azért nehéz feladatot ad a színházaknak. Mivel a dalok pontosan illeszkednek a dramaturgiába, fontos, hogy minden néző megértse őket, így az eredeti szöveggel rögzült slágerek lefordítása megkerülhetetlen. Bárány Ferenc és Puller István dalfordításai így – minőségüktől függetlenül is – sokak számára eleve idegenül hangozhatnak. A magyarított ABBA-szövegek között akad azért kevésbé és jobban sikerült darab, a The Winner Takes It All fordítása viszont bravúrosnak mondható.

A Mamma Mia az alkotóknak láthatóan emberpróbáló feladat, a nézőknek pedig önfeledt szórakozás volt. De hát így van jól, és nem fordítva.  A Szegedi Szabadtéri Játékokon bemutatkozó Mamma Mia sokéves sikerszéria előtt áll. A további szereposztások a Madách Színház őszi premierjein mutatkoznak be. Ott a helyünk!

szerednyey béla kováts kriszta simon boglárka détár enikő sasvári sándor molnár lászló sáfár mónika szirtes tamás sánta lászló tihanyi ákos

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Kommentek