Hír Interjú Kritika Riport

2015. október 10. 09:36, Cassiope

Véres családi vacsora a Radnótiban

László Zsolt pályája egyik legjobb alakítását nyújtja, mellette pedig kiragyog a két radnótis színésznő, Csomós Mari és Kováts Adél.  Alföldi megint magas nívójú előadást rendezett.

lear radnoti 01 domolky daniel WEB 017
Fotó: Dömölky Dániel / Radnóti Színház

A Radnóti Színház az utóbbi napokban nem új bemutatója miatt került a figyelem középpontjába, hanem egy másik jelentős esemény kapcsán: 2016. február 1-től Kováts Adél veszi át az intézmény vezetését. Az évadnyitás azonban még a Bálint-érához sorolandó, méltó búcsúja a harminc év után leköszönő direktornak: Alföldi Róbert előadása ugyanis mesterien cizellált, szívszorító, és nem nélkülözi a páratlan színészi játékot sem.

Impozáns családi vacsorába csöppenünk: a hatalmas asztalt fehér abrosz borítja, a vendégek vakítóan fényes eszcájggal fogyasztják a bőséges lakomát. Lear király, három lánya, két veje, és a hozzá közel álló grófok elegáns öltönyökben és estélyikben ülnek az asztalnál, és percekig habzsolják az ételt. (Díszlet: Menczel Róbert, jelmez: Zöldi Z. Gergely.) Milyen kár, hogy a családi idill nem tart sokáig. Nem mind arany, ami fénylik, Lear családja pedig túlságosan ragyog a felszínen, miközben rohad a legmélyén. A mosolyok nem egymásnak szólnak, a jókedv csak álca – itt minden a velejéig hamis, csak Lear javainak megszerzésére várnak. És mikor kiderül az igazság, lelepleződnek az érdekek, azzal együtt pusztul a pompás asztal, a szoba falai, a csillár hangos robajjal az asztalra hull. Alföldi Shakespeare művének központi problémájához statikus díszletet képzelt el. Korábbi rendezéseiben is fontos szerepet kapott az óriásasztal (Tartuffe, Három nővér), amely most a család szétesésének szimbólumaként szolgál.

lear radnoti 01 domolky daniel WEB 008
Fotó: Dömölky Dániel / Radnóti Színház

Láthattuk már a Lear királyt sokféleképpen, maga Alföldi is műsorra tűzte az általa vezetett Nemzetiben, Gothár Péter rendezte, Kulka János felejthetetlen Lear-alakításával. Ezúttal Leart Alföldi egyik „Én-színésze”, László Zsolt játssza, a Platonov után újra vendégművészként. Evidens, hiszen László Zsolt olyan formátumú színész, akinek ebben a korban egyszerűen el kell játszania ezt a szerepet (jobban is passzol hozzá, mint Platonové). Ő az előadás mozgatórugója, mégis a radnótis színészek adják a sava-borsát, öröm nézni, milyen jól működik a színészek közti kémia.

Kováts Adél alakításában a Bohóc figurája többszörös értelmet kap: feleség, szerető, hűséges barát - remek iróniával. Kent grófon kívül ő az egyik, aki tisztában van Lear rossz döntésével; az első jelenetben még gyönyörű megjelenésű nő, a következőben pedig kockás köntösben, lecsorgó sminkfestékével bohócarcot festve az őszinte beszéd híve. Szomorú könnyedséggel teszi fel piros bohócorrát, és dörgöli Lear orra alá az igazságot. Csomós Mari Kent grófja már nem ennyire bátor. Miután Lear elűzi, álruhában tér vissza, férfiöltönyben. Csomós Mari finom rezdülései, testbeszéde is sokatmondóak. Arckifejezése gyötrő helyzetekben is eltökélt, véleménye megingathatatlan. A Bohóc és Kent Lear védőbástyái.

A két nő szép ellenpontja Lear két önző, és törtető lányának, Gonerilnek, és Regannek. Szávai Viktória mindig ragyogó, csillogó-villogó kelmékben járó, mindenkin áttaposó rideg Goneril; játéka ehhez mérten pontos, katonás, fegyelmezett. Andrusko Marcella Reganként ártatlan kislány benyomását kelti, amíg el nem kezd házisárkányként pattogni és sipító hangon parancsolgatni. Ő és férje Cornwall, akit Adorjáni Bálint játszik kellő pökhendiséggel, mindent megtesznek a hatalom érdekében. Brutálisan hátborzongató, ahogy hidegvérű kegyetlenséggel megvakítják Gloucester grófot. A vakítást Alföldi sem szépíti, kapunk repülő szemgolyókból, és vérből eleget. Megrendítő Sodró Eliza Cordeliája. A legkisebbik lány, aki nővéreivel szemben nem érdekvezérelt, aki csupán szereti apját - leplezetlen őszinteséggel. Learnek azonban ez nem elég, s ezzel megpecsételi legkisebbik lánya és saját maga sorsát is. Sodró Eliza minden megmozdulásában hiteles, apja (és nővérei) által kisemmizve is emelt fővel távozik.

lear radnoti csikmolino domolky daniel WEB 001
Fotó: Dömölky Dániel / Radnóti Színház

László Zsolt Learje az előadás kulcsa, bár nagyon fontos az őt támogató, színészileg kiegészítő Kováts és Csomós erős jelenléte. (Nem lehet szó nélkül elmenni a két nő elsőrangú játéka mellett.) László Zsolt az elején arrogáns, magabiztos, az ármányt, hazugságot elképzelhetetlennek tartja. Kegyetlen, mert elüldözi lányát, miközben a két másik megvezeti. Lear ezért először inkább ellenszenves, majd esendő. Nem bírja feldolgozni a csalást, bomló elméjének metaforája a tomboló vihar, amely Alföldinél valóban csak László Zsolt tébolyán keresztül jelenik meg. László a végletekig fokozza a tébolyt, csilláron csüng, meztelenül táncol, fejére papírkoronát helyez. Cordelia halála után halk beletörődéssel veszi tudomásul, hogy ebben a világban neki nincs helye.

Barátja, Gloucester gróf is ugyanerre a sorsra jut, törvénytelen fia, Edmund teszi tönkre, és mocskolja be a törvényes fiú, Edgar jóhírét. Schneider Zoltán kitűnő érzékkel adja vissza a megalázott, megvakított gróf fájdalmát, elesettségét, kiszolgáltatottságát. Pál András Edmundként igazi mestere a megtévesztésnek. Gátlástalanul pusztít mindenkit maga körül, játékában egyszerre vegyül manipuláció, gonoszság, szellemesség. Szatory Dávid (Edgar, Rongyos Tamás) nyílt tekintetű, szelíd fiatalember, Learhez hasonlóan az elűzöttek összeomlásának folyamatát járja be.

Bár a sötét hangulat végigvonul az előadáson, a feszültség enyhítésére remekül megtalálták azokat a pontokat, amelyekbe egészséges humort csempésztek. Alföldi pontosan érezte a humor mértéket, és milyenségét, amely még lüktetőbbé teszi az előadást.

lear radnoti csikmolino domolky daniel WEB 002
Fotó: Dömölky Dániel / Radnóti Színház

A zárókép teljes ellentéte a nyitóképnek. Lear fényűző vacsorája halotti torba fullad. Élők és halottak egyaránt egykedvűen eszik a megmaradt ételt – már akinek még van gusztusa hozzá.

alföldi radnóti színház lászló zsolt szávai viktória csomós mari kováts adél schneider zoltán szatory dávid adorjáni bálint menczel róbert

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Kommentek