Hír Interjú Kritika Riport

2013. október 20. 11:36, madainyer

Kutyafej, Marilyn Monroe, kaki

Elismerésre méltó teljesítmény, kiváló színészi játék, nyelvi bravúrok jellemzik Az iglic legújabb bemutatóját. De ha lett volna szünet az előadásban, biztosan hazamenekülünk.

Színészek és bábszínészek állnak a Bábszínház stúdiójának nyomasztóan fülledt terében. Vascsövekből épített állványok emelkednek a forgószínpadon. Bizarr külsejű férfiak és nők, valószínűtlen jelmezekben, félig ló testtel vagy kutyafejjel, esetleg Marilyn Monroe-nak öltözve (jelmez: Tihanyi Ildikó), ijesztőre sminkelve, vagy ijesztően smink nélkül felejtve ütik a vasat. Kellemetlen, fülsiketítő zaj. Rosszul érezzük magunkat. Pedig nem látunk rossz színházat a Katona József Színház és a Budapest Bábszínház közös produkciójában.

20131015 Az iglic 07Fotó: Karip Timi
Képeinkért kattintson!

Caryl Churchill Az iglic című színdarabja fantázialényekkel teli felnőttmese, amelyben két terhelt és részben terhes kamaszlány – Josie és Lily – érdekes kapcsolatát egy manipulatív tündér, Az iglic irányítja. A cselekmény egyszerre játszódik Anglia prolivilágában és egy mesebeli erdőszerű közegben. Valami ilyesmi született volna, ha Lázár Ervinnel íratták volna meg a Trainspotting forgatókönyvét.

A létező világ szereplői által használt modern, az ábrázolt társadalmi osztálynak megfelelő szöveg ellenpontjaként önálló megszólalásaiban az iglic nyelvi játékok végtelen sorával fejezi ki magát. Egyik szóból szövi a másikat, virtuóz közhelyköltészet ez, amelyben egy mondat sem fejeződik be hagyományosan. Mintha Weöres Sándor és Besenyő Pista bácsi együtt szívtak volna el egy fél marihuánaültetvényt. Nem ez történt: a szórakoztató fordítás Hamvai Kornélt dicséri. De bármilyen jó is a szöveg, a feltálalt mennyiségben már nehezen fogyasztható, a befogadás az idő haladtával egyre problematikusabb. Az arányérzék hiánya jellemzi az előadás egészét is. A rövid jelenetmorzsák, színes, hangos, zavaros, hol humoros, hol nyomasztó képek bár kétségtelenül egyedi atmoszférát teremtenek, elterelik a figyelmet a fő cselekményszálról; az eszközök diadalt aratnak a cél felett. A forma legyőzi a tartalmat. Pedig vannak erős pillanatai az előadásnak – főként a kisbaba születésének problematikájában , ezekből lehetne több.

Pelsőczy Réka iglice jelentős színészi teljesítmény. Hibátlanul beszél versül, nem kerül saját hatása alá, miközben nevettet. Pálos Hanna Lily-je egyszerre naiv és ösztönös, befolyásolható és mégis erős: a Katona József Színház legújabb generációjának talán legerősebb színésznője ismét remekel. Josie szerepében Borbély Alexandra is pontos: agresszív skizofrénként ijeszt.

20131015 Az iglic 08Fotó: Karip Timi

A bábszínházi rendező Tengely Gábor legnagyobb érdeme, hogy kisebb-közepesebb szerepekben megmutatja, hogy a bábszínészek is színészek. Az olykor kidolgozatlan szerepekben is bizonyítja elsősorban Blasek Gyöngyi, Pallai Mara, Kemény István, de legfőképpen Spiegl Anna, hogy bábok nélkül is képesek a karakterformálásra. Ritkán látni ilyen intenzív színházat, színészi alázatot, ekkora fizikai áldozatvállalást. A Katona József Színház és a Bábszínház társulata összeolvad a produkcióban.

Az iglic, bár a bemutatón sikert arat, inkább félreértő közönségre lel. A poénokat veszik, a mélységek a többség számára észrevehetetlenek. A legtöbben azon kacagnak, amikor Spiegl Anna kislányként azt kiabálja, hogy kaki.

A jó színház hat ránk és elgondolkodtat bennünket. Itt a hatás túl erősre sikerült, gondolkodni már nem marad sem erőnk, sem kedvünk. Az iglic tehetséges tévedés, minőségi rossz élmény.

bábszínház katona józsef színház tengely gábor pelsőczy pálos hanna

A bejegyzés trackback címe:

https://vanyabacsi.blog.hu/api/trackback/id/tr515588982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek