Nem akar több lenni egy jó francia vígjátéknál a Boeing, Boeing a Tháliában. De nem is ad kevesebbet. És ennek mi örülni tudtunk.
Schell Judit és Molnár Piroska
Ha egy színház könnyed bulvárrepertoárt épít és biztosra akar menni, első lépésként jó, ha a bohózatirodalom egyik tuti sikeréhez nyúl. Neil Simonnal például nehéz bukni, és szintén táblás házat hozhat a Guinness Rekordok Könyvében is szereplő francia komédia, a Boeing, Boeing vagy, ahogy a magyar nézők ismerik, a Leszállás Párizsban. Marc Camoletti vígjátéka ugyanis a világon legtöbbet játszott francia színdarab, amely nem kis dicsőség, hiszen ugye Molière is francia volt…
Csányi Sándor, a Thália új művészeti vezetője azonban nem elégedett meg ennyivel: Réthly Attilára bízta a rendezést, és a színészválasztás sem sikerült rosszul. A klasszikus bohózati alapszituációban Bernard, a befutott párizsi építész (Pindroch Csaba) valóságos háremet tart fenn légi utaskísérőkből. Ám az angol Janet (Gubás Gabi), a francia Jacqueline (Tóth Eszter) és az olasz svájci Judith (Schell Judit) nem tudnak egymás létezéséről, hiszen Bernard pontosan figyeli a menetrendeket, hogy amikor az egyiküket éppen szerelmével tünteti ki, a másik kettő több ezer kilométerre röpködjön Párizstól. Természetes, hogy egyszer csak beüt a krach és a három hosszúlábú démon egyszerre örvendezteti meg külön-külön kívánatos, ám szimultán kellemetlen társaságával a javíthatatlan nőcsábászt. A légből jött katasztrófát Robert, Bernard halottnak hitt pipogya osztálytársa (Vida Péter) és a cinkosságba belefáradt házvezetőnő, Bertha (Molnár Piroska) segítenek elhárítani.
Cziegler Balázs ízléses és impozáns lakásbelsejében a bohózat szabályai szerint ki és becsapódó ajtók mellett egy a süllyesztőből kiemelkedő lift is szerephez jut, menyasszonyait különböző szobákba zárják egymás elől a francia kékszakállú és segítői. Hamvai Kornél új fordítása modernizálja a több, mint ötvenéves bohózatot, az előadásban az okostelefonok és az internet is előkerül, jó pár új poénnal gazdagodik a szövegkönyv.
Schell Judit, Pindroch Csaba és Vida Péter
A Tháliában jó ritmusú, egyenletes színvonalú előadás született, megússzuk az erőltetett megoldásokat, nem feszengünk, kellemesen szórakozunk. Éppen, mire úgy éreznénk, sok ez már nekünk, véget is ér, mehetünk a kabátokért.
Amit a Boeing, Boeing a Thália nézőinek ígér, azt maradéktalanul be is tartja. Vida Péter korábban is meggyőzött minket arról, hogy kiváló komédiás: újra remekel. Hogy Molnár Piroskának jó-e az Alföldi-féle Nemzeti előadásai után Camoletti bohózatában játszani a Thaliában, azt ő tudja. Az előadásnak viszont mindenképp jó, hogy benne van. Tud ő minden színházi műfajt: hát persze, hogy ezt is. Pindroch Csaba a válogatottan őrült helyzetekben is megússza a ripacsságot, Gubás Gabi, Tóth Eszter és Schell Judit hozzák a kötelezőt.
Mi mindig is vallottuk, hogy térdcsapkodós bulvárkomédiát is lehet igényesen színpadra állítani. A Tháliában most ez történt. Ha csak röhögne egy jót, és nem intellektuális kihívást keres a színházban, a Boeing, Boeing az ön előadása!
Fotók: Kállai-Tóth Anett
Friss a comment.com-on