Hír Interjú Kritika Riport

2014. november 24. 16:24, iolé

Korunk komédiája

Spiró György Kvartettje ma is érvényes kérdésekről, régtől viselt sebeinkről, árulásainkról, a mindennapjainkat átható politikai félelmekről szól. A Pesti Színház bemutatójáról - a blogon vendégként - egy Spiró szövegeit ismerő-szerető író, Szakonyi Károly mond véleményt.

141004 2681
Fotó: Gordon Eszter / Vígszínház

A komédia nem farce, a közönség mégis úgy véli, ha a színházi plakáton ezt látja, könnyed, nevettető, sztereotip figurákkal teletűzdelt játékot fog látni. Talán mert nevetni szeretne. Talán mert tele van a feje a hétköznapok keserűségével, gondjával, bajával, és vágyna egy laza estét. De korunkban a komédia más. Az ember bemegy a színházba, ahol komédiát adnak és csakhamar rájön, hogy bár a helyzetek, emberi kapcsolatok bizarrsága nevetteti, a szíve összeszorul a felismeréstől, hogy a legkegyetlenebb valóságon mulat, azon, ami odakinn az életben körülveszi.

Spiró komédiái, mint például a Prah, a Príma környék vagy a Pesti Színházban most bemutatott Kvartett keserű rajzolatok napjainkról. Az egyikben a lottó nyeremény fölött „álmodó nyomor”, a másikban a pőrén megmutatott kiszolgáltatottság, az öregek kitaszítottsága, hazug helyzete az aggok otthonában, az önzés és képmutatás gyilkos cinizmusa vág mellbe, a harmadikban a múlt vírusával fertőzött jelennel szembesülünk.

Spiró kitűnő dramaturg, bravúrosan vezeti a cselekményt, s engedi, hogy benne a remekül megformált alakjai éljék a maguk törvényei szerint az életüket, elindítja őket, és aztán vigyáz,hogy ne kövessen el rajtuk írói erőszakot, ezért aztán mindig megfeledkezünk arról, hogy színházban ülünk, hogy odafenn a deszkákon színészek vannak, annyira észrevétlen a különbség a való és a festett való között.

141004 2499
Fotó: Gordon Eszter / Vígszínház

Észrevétlen, s éppen ezért ahogy az Amerikából érkezett vendéggel együtt lassan egyre jobban megismerjük a kültelki panelház egyik sivár lakásában élőket, erőt vesz rajtunk a szorongás, mert szembesülünk a mélyben lappangó közérzettel. A mély pedig tele van indulatokkal, régtől viselt sebekkel, gyógyulatlan fekélyekkel. Az 1957 óta Amerikában élő, mert a forradalom bukása után oda menekült férfi más közérzetű társadalomból, világból érkezik, tele hálával, jóindulattal egykori megmentője, a panellakásban élő férfi iránt. Szeretné megköszönni az egykori karhatalmistának, hogy idejében figyelmeztette a reá váró veszélyre („a munkások után most majd a diákokat tartóztatják le”), s engedte, hogy eltűnjön. Évtizedekre tűnt el, s most szavakban és tettekben le akarja róni háláját, de a múlt emlegetése dühöt és gyanakvást vált ki az Öregből, a három biztonsági zárral is megerősített panellakás tulajdonosából, nem, ő nem emlékszik semmire, senkire, ellenben jól tudja, micsoda hajtóvadászat van a múlt emberei ellen, hát takarodjék a gyanús betolakodó. Hegedűs D. Géza zsíros, fésületlen hajjal, tréning nadrágban és átizzadt fehér trikóban, amit néha meglebegtet pocakja fölött, olyan, mint egy szabadnapos fegyőr Márianosztráról. A gondolatvilága is nagyjából ilyen alakra emlékeztet. Félelmetes és egyben szánalmas figurát alakít. Felesége, a butuska, korlátolt háziasszony, Börcsök Enikő mintha éppen az imént jött volna meg a gyári műszakból kredences, hokedlis, szovjet hűtőgépes konyhájába, hogy feltegye a gázra melegíteni a lányának szánt csirkepörköltet és a másnapos mákos metéltet, s közben vastag gyapjúfonálból köt valamit (pulóvert, sálat). Néha közbeszól, de a férji szigor örökösen belé fojtja a szót. Látszik, hogy semmit sem ért a világból, még férje konokságát, üldözési mániáját, politikai acsarkodását sem, s ha nem félne tőle, szívesen lánya pénzéhségéhez, haszonleséséhez csatlakozna.” Nem erre számítottam, erre a…” - néz körül a vendég, aki még a régi, kőbányai kertes házra emlékszik. De meglesz a kertes ház, hozzá az autó meg egy kis (tízezer dollár) zsebpénz is, és ezek nem csak ígéretek, ott a tervrajz meg a forgalmi engedély, a kocsi kulcs. Hálából. A megmentésért. De mindezt csak a csirkepörköltért betoppanó lányuk (Péter Kata alakítása) fogadja leplezetlen mohósággal, az Öreg hajthatatlan, őt nem lehet sem átverni, sem megvenni. És jobb, ha a vendég eltakarodik. Nem hiába jár be a kerületi könyvtárba a régi újságokból kijegyzetelni a régi emberek tetteit, és vaskos füzetébe színes tollal bevésni az árulókat.

Az amerikás úr (Kern András remek, hiteles megformálásában) egyre kínosabban igyekszik a közös élményekre ráébreszteni a makacs férfit, szinte könyörögve kéri, hogy emlékezzék. Eljött ide, hogy barátokra, családra találjon személyükben, de a megátalkodott Öreg hajthatatlan. Kern tekintetében megdöbbenés, ahogy felszedegeti az konyhaasztalról a kocsi kulcsot, a forgalmi engedélyt meg a ház tervrajzát, egészen összeroskad a csalódás súlya alatt. Elmegy, az Öreg meg ott ül, bűnlajstromos füzetét melléhez szorítva szinte bénán, aztán feláll, és alapos gonddal bezárja a panellakás ajtajának összes zárját. A kulcsot meg szögre akasztja.

141004 2544
Fotó: Gordon Eszter / Vígszínház

Bagossy Levente díszlettervező jól ismeri az efféle panellakások nyomasztó sivárságát, nem nehéz beleélni magunkat az áporodott hagymaszagú, agyonhasznált ronggyal felmosott linóleumos padlójú konyha légkörébe. Benedek Mari jelmezeivel sokat segít a figurák lényének megismeréséhez.

A darabot Marton László állította színpadra. Spiró műveinek jó ismerője, most is érezni a közös munka ihletettsége. Szívszorító komédiát rendez. A darab elején a díszlet, a kopottas konyha lassan előre gördül a rivaldához, előadás végén pedig visszagördül a háttérbe. Mintha azt sugallná, hogy ez a történet már nincs itt velünk.

Pedig itt van.

A bejegyzés trackback címe:

https://vanyabacsi.blog.hu/api/trackback/id/tr656877587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása